Home > REGION > Nauczyciele wzorcowo wygrali z epidemią. To przykład dla innych

Nauczyciele wzorcowo wygrali z epidemią. To przykład dla innych

 

Czterdziestu nauczycieli podjęło walkę z epidemią. Sposób? Nowoczesne formy edukacji. Niebawem rozpoczną międzynarodowe szkolenia i wymianę doświadczeń, by pracować z młodzieżą jeszcze skuteczniej, niż do tej pory. Inicjatorami pomysłu są Beata Piekarz i Anna Sawicka-Kłaptij z ZSP w Gryfinie.

 

 

Rozpoczął się projekt pod nazwą „Nowoczesna edukacja – nowoczesny nauczyciel w dobie pandemii”, która ma być odpowiedzią na problemy szkół w czasie trwania epidemii. Współpraca Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Gryfinie i Gesamtschule Talsand w Schwedt ma na celu umocnienie i rozwój współpracy społecznej i kulturalnej na pograniczu oraz wypracowanie zasad bezpieczeństwa w czasie pandemii COVID-19 dla nauczycieli obu placówek.

 

– Ten projekt pozwoli nam wypracować wspólne rozwiązania usprawniające codzienne funkcjonowanie nauczycieli obu szkół w dobie pandemii – zdradza dyrektor gryfińskiej placówki, Maciej Puzik. – Idea ma nam pomóc w odnalezieniu się w tym trudnym czasie, gdzie tak naprawdę nie wiemy, jak długo będziemy musieli pracować nauczając zdalnie, kiedy młodzież i na jak długo wróci do szkoły. Na ten moment nie da się nawet ocenić, jak długo epidemia będzie trwała. Postanowiliśmy zatem wziąć sprawy w swoje ręce i wypracować metodologie, które nie tylko ułatwią edukację w okresie epidemii, ale również będą minimalizowały ryzyko zachorowania na Covid-19 – tłumaczy.

 

Jak podkreślają nauczyciele, którzy przystępują do projektu (20 osób ze szkoły w Gryfinie i 20 ze Schwedt), miniony rok był trudny, ale otworzył nowe możliwości i zmusił wiele placówek oświatowych do wdrażania technologii. Nie zawsze jest to natomiast możliwe i stwarza szereg problemów:

 

– Zdalna forma nauczania w sposób szczególny odciska piętno na uczniach o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym uczniach niepełnosprawnych, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, czy też przeżywających trudne emocje – wyjaśnia Beata Piekarz, nauczyciel z ZSP w Gryfinie. – Nie wszyscy ci uczniowie byli w stanie poradzić sobie z organizacją własnej pracy w domu, często nie otrzymując niezbędnego wsparcia. Zaczęliśmy zadawać sobie pytania: jak wspierać tych uczniów przy przejściu do edukacji hybrydowej czy zdalnej? Jak zorganizować zajęcia edukacyjne i specjalistyczne, wykorzystując zasoby internetowe? Musieliśmy znaleźć na te pytania odpowiedź – dodaje.

 

 

 

Tak powstał pomysł na stworzenie międzynarodowego projektu. Tu chodzi o wypracowanie takiej metodologii nauczania, by każdemu uczniowi pomóc w rozwoju, a także podzielić się doświadczeniami z innymi placówkami oświatowymi.

 

– Skoro funkcjonujemy na pograniczu, naszym naturalnym partnerem dla tego typu działań są szkoły z Niemiec, stąd partnerstwo placówki ze Schwedt – mówi Anna Sawicka-Kłaptij.

 

W ramach projektu pedagodzy będą się uczyć nieść pomoc przedmedyczną w dobie istniejącej epidemii, łącznie z wykorzystaniem defibrylatorów AEG. Nauczyciele zdobędą tym samym umiejętności prowadzenia podstawowych zabiegów resuscytacyjnych jako ratownicy, zgodnie z najnowszymi wytycznymi Europejskiej Rady Resuscytacji. Zostaną także przeszkoleni w zakresie organizacji hybrydowych zajęć lekcyjnych w sferze psychologiczno-pedagogicznej, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

 

– Będziemy również uczyć młodzież zachowania po obu stronach granicy w obecnej sytuacji – informuje Beata Piekarz. – Każda z grup nauczycieli biorących udział w szkoleniu będzie miała za zadanie nagrać filmy w zabawnej formie, służące nauce języka niemieckiego i polskiego. Filmy mają pokazać, jak należy się zachowywać u lekarza, podczas kontroli policji, zakupów w sklepie, wizyty w restauracji w czasie trwającej epidemii – dodaje.

 

Projekt pozwoli również kupić sprzęt komputerowy dla szkoły oraz defibrylator AED, dzięki czemu gryfińska placówka zyska urządzenie ratujące życie.

 

Projekt jest dofinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa (Fundusz Małych Projektów w ramach Programu Współpracy Interreg V A Meklemburgia – Pomorze Przednie/Brandenburgia/Polska w Euroregionie Pomerania.

 

Natomiast wkład własny został dofinansowany przez Powiat Gryfiński.